Rabu, 4 Mac 2015

Reel bunyi katak UL


Aku baru dapat tahu yang TCE Tackle ada buka cawangan baru di Jelutong. Jadi dekat la sikit dengan office aku. Sebelum ni aku selalu pergi ke Bayan Lepas setiap kali nak shopping barang pancing yang murah-murah. Memang betul ada sesetengah barang yang murah kualitinya tak bagus. Tapi kalau nak difikirkan semula, kalau sekadar nak mancing Haruan rasanya sudah memadai. Tak semua barang di TCE Tackle tak bagus, ada jugak yang bagus. Terpulang la pada selera masing-masing. Misi utama aku semalam ialah nak cari reel dan tali utama untuk dipadankan dengan rod Surecatch Zuna aku.


Lama jugak aku memilih dalam kedai tu. Ada banyak reel yang berkenan dihati tapi masalah bajet la pulak kurang. Akhirnya ada satu reel yang menarik minat aku untuk beli iaitu reel Tomman Message Mini. Antara daya tarikan utama reel ini ialah bunyi katak dan satu lagi pelaras drag di belakang bukannya depan spool macam kebanyakkan reel yang lain. Ini adalah kali pertama aku memiliki reel yang mempunyai pelaras drag sebelah belakang dan juga kali pertama kali jugak guna reel bunyi katak. Aku tak dapat nak bayang macam mana bisingnya reel ni andai kata disentap ikan yang besar dan kuat.


Pagi tadi aku ada cuba buat tarikkan tali menggunakan tangan. Tapi aku perasan, sistem drag reel ini agak keras dan kasar. Walau pun drag sudah dilonggarkan sepenuhnya, drag masih lagi keras. Mungkin kerana plate kat dalam yang manghasilkan bunyi katak agak keras. Tapi aku berjaya menarik keluar tali dari spool tanpa memutuskan tali. Ini bermakna, untuk pancingan UL, aku kena guna setting drag yang paling longgar.


Untuk tali utama pula, aku memilih tali monofilament Ajiking Promax 4lbs. Aku suka tali ni sebab ada warna iaitu kuning. Kadang-kadang rasa bosan asyik pakai tali yang cerah macam biasa selalu pakai. Aku tak pasti sama ada tali ni padan atau tak dengan sistem drag reel aku yang agak keras, tapi apa-apa pun kena cuba dulu baru tau. Kalau tak padan, asyik putus jer manjang, nak tak nak, kena upgrade guna tali yang 6lbs.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan