Selasa, 25 Jun 2013

Ubah suai gewang dan Ikan Bulan

Assalamualaikum, Salam Sejahtera dan Salam Strike!

Kebetulan, aku ada sedikit masa lapang. Jadi aku bercadang nak buat sedikit ubah suai untuk salah satu gewang aku iaitu Strike Pro Minnow 5 cm Red Head.


Boleh dikatakan, setakat ini, gewang ini masih belum menerima strike daripada mana-mana ikan lagi walau pun dah banyak kali turun padang.



Seperti biasa, aku suka guna single hook untuk gewang-gewang aku. Hook yang aku guna ialah Owner Single Hook #6. Tapi, kali ini aku buat sedikit penambahan dengan mengikat crystal flash berwarna merah pada hook belakang.


Walau pun hanya nampak seperti sedikit sahaja tambahan yang dibuat, tapi ianya boleh membawa perbezaan yang sangat besar. Sebaik sahaja selesai, tiba-tiba sahaja datang satu perasaan tidak sabar dalam dada aku ini. Perasaan tak sabar nak mencuba keberkesanan gewang ini (hahaha...).


Tak cakap banyak, aku terus bergegas ke lokasi yang pernah menjadi lokasi kegemaran aku suatu ketika dahulu. Ini adalah lubuk ikan bulan. Sudah berpuluh rasanya ikan bulan aku dah naikkan kat sini. Antara senjata utama yang paling berkesan untuk memujuk ikan bulan kat sini sudah tentu lah pancing layang dengan menggunakan pattern ulat sagu. Tapi kali ini, ikan bulan kat sini sudah tidak sebanyak dahulu. Mana perginya pun aku tak tahu.

Tapi misi kali ini adalah nak menguji gewang strike pro kepala merah yang baru aku tambah crystal flash kat ekor dia. Memang dah banyak kali aku guna gewang ni kat sini tapi tak pernah sekali pun di sentuh oleh ikan bulan kat sini. Oleh itu, ini adalah lokasi yang sangat sesuai nak menguji gewang ni.

Baru sahaja beberapa kali baling, aku sudah pun menerima 2 strike daripada ikan bulan, tapi macam biasa lah, tak semudah tu nak strike naik ikan bulan ni. Banyak jugak strike yang aku dapat, sampai dah tak ingat beberapa kali. Jadi ini jelas menunjukkan, dengan sedikit penambahan mampu melakukan perubahan yang sangat besar. Gewang yang suatu ketika dahulu tak laku sekarang sudah boleh dinobatkan sebagai killer.


Akhirnya, seekor ikan bulan yang bersaiz serdahana berjaya jugak dinaikkan merangkap lesen untuk gewang ini. Terus terang aku cakap... memang puas hati...

Aku rasa cukuplah sekadar seekor, lagi pun, misi ini sekadar nak menguji gewang tu jer. Dah boleh balik dah rasanya....

Sekian, Salam Strike!

3 ulasan:

  1. Laaa, flashing line ni kena potong kee ? Baru tau..haha

    BalasPadam
  2. kat mana port bulan tu tuan? boleh share?

    BalasPadam
  3. Kat taman penaga... Penaga, penang. Tapi port ni dah kena jala dgn bangla... Dah takder ikan bulan lagi dah...

    BalasPadam