Selasa, 18 Jun 2013

Haruan dan Ikan Bulan

Assalamualaikum, Salam Sejantera dan Salam Strike!

Untuk post yang pertama ini, aku ingin mengambil peluang ini mengucapkan jutaan terima kasih kepada sesiapa sahaja yang sudi membaca blog aku ini.

15.06.2013 (Sabtu)

Pada mulanya, aku bercadang nak casting ikan siakap di Permatang Bendahari tapi keadaan air sangat mengecewakan. Terlalu keruh ekoran kejadian ribut yang melanda Pulau Pinang 2 hari yang lepas.


Lalu aku berkunjung ke port kegemaran aku suatu ketika dahulu yang boleh dikatakan agak lama aku tidak berkunjung di sini. Port ini aku namakan sebagai port 'Belakang Kandang Kambing'. Keadaan air dan permandangan di sini boleh dikatakan amat cantik.

Target utama aku pada kali ini ialah ikan Haruan. Boleh dikatakan agak lama aku tak turun melayan ikan haruan.


Gewang pilihan aku pada kali ini ialah Rapala Skitter Pop 7cm Orange Craw. Boleh dikatakan, setiap kali turun memancing haruan menggunakan popper, inilah warna kegemaran aku.


Selain daripada haruan, spesis lain yang mendiami port ini ialah ikan bulan dan sungguh tak disangka-sangka, pada balingan yang kedua, seekor ikan bulan yang agak besar telah menyambar SP7.

Pencarian haruan diteruskan. Semasa aku menyusuri tali air mencari tanda-tanda Haruan, tiba-tiba aku ternampak ada tompok merah iaitu sekumpulan anak haruan. Aku pun cuba membuat balingan sekitar kumpulan anak merah tersebut.


Akhirnya seekor haruan yang bersaiz agak besar menyambar SP7 aku. Tak pasti sama ada ini adalah mama kepala kumpulan anak merah tadi sebab balingan yang aku buat agak jauh dari kumpulan anak merah tadi.

Kemudian aku perasan seolah-olah masih ada seekor lagi haruan di sekitar anak merah tadi, lalu aku mencuba sekali lagi.


Setelah beberapa kali mencuba, dapat lagi seekor Haruan. Yang ini pun aku tak pasti sama ada mama kepala kumpulan anak merah tadi sebab saiznya agak kecil. Tapi tak apalah, janji tak kumpau. Rasa-rasanya, cukuplah untuk hari ini.

Terima kasih dan Salam Strike!

2 ulasan:

  1. terbaek tuan ... kLau bLeh singgah² juga kat blog kami ... pemburusgbera.blogspot.com & myteamanglers.blogspot.com :D

    BalasPadam