Khamis, 13 Julai 2017

Lesen UL vs Kerapu Penang Port

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Aku kumpau di Penang Port lebih kurang sejak 6 tahun yang lalu iaitu sejak aku mula menetap di Pulau Pinang. Sedikit sebanyak, ianya membuatkan aku sedikit lemah semangat setiap kali bertandang ke Penang Port. Semalam, aku berkesempatan sekali lagi melawat Penang Port dan akhirnya berjaya menamatkan rekod kumpau aku di sana.

Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah...

Syukur kerana buat pertama kalinya dalam hidup aku berjaya menaikkan spisis Kerapu dengan teknik Casting. Apa yang lebih manis, aku berjaya casting kerapu dengan menggunakan set UL. Berikut ialah spesifikasi set yang aku gunakan;

Rod : Surecatch Zuna, 6', 2pcs, 2-6lbs
Reel: Ajiking Atom Mini
Main line: Ajiking Promax Line 6lbs
Leader: Stren 8lbs

Antara perkara yang menarik mengenai lesen kerapu aku ni, aku menggunakan gewang dari jenis jerkbait minnow iaitu Strike Pro Dwarf Minnow 53. Seperti yang kita tahu, antara gewang-gewang killer untuk kerapu adalah Soft Plastic dan juga deep diving crank bait.



Mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa aku tidak menggunakan SP atau deep diving crank bait. Antara sebab utama, dalam permerhatian aku melalui video-video dalam youtube, ikan kerapu sebenarnya agak agresif dan mempunya naluri yang kuat untuk mengesan ikan yang sedang nazak atau cedera (dying fish). Antara gewang yang paling sesuai meniru aksi dying fish ni sudah tentulah dari jenis suspending atau slow sinking dan jerk bait. Strike Pro Dwarf Minnow memang menepati kriteria sebagai umpan yang meniru aksi dying fish. sebab yang kedua pula, aku dah tak larat dah nak beli gewang baru sebab sebelumnya sudah banyak gewang-gewang deep diving aku lesap di Penang Port ni (Hahaha..). Kalau guna minnow ni, kurang la sikit risiko gewang tersangkut kat dasar. Mungkin lepas ni aku akan cuba guna jerkbait minnow dari jenis floating pula.

Terima Kasih dan Salam Strike!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan