Khamis, 20 Jun 2013

Ikatan Pancing: Perfection Loop

Assalamualaikum, Salam Sejahtera dan Salam Strike!

Ini ada satu lagi ikatan yang aku nak kongsi iaitu Perfection Loop. Ikatan ini adalah amatlah penting terutamanya di kalangan kaki pancing layang. Dalam pancing layang, boleh dikatakan ikatan ini adalah ikatan yang banyak aku gunakan termasuklah dalam mengikat lelayang pada tippet.

Sila rujuk youtube link dibawah ini untuk cara-cara nak mengikat Perfection Loop;


Di sini aku nak berkongsi tip macam mana nak masukkan lelayang, mata kail atau gewang ke dalam Perfection Loop.

Seperti yang kita tengok dalam video di atas, ikatan ini dimulakan dengan membuat loop yang pertama dan loop yang kedua, kemudian letak tali lebihan antara loop yang pertama dan kedua, kemudian masukkan loop kedua ke dalam loop yang pertama dan tarik tali pangkal, tali lebihan dan loop yang kedua.

Besar atau kecil saiz loop yang terhasil ialah bergantung kepada besar atau kecil loop yang kedua.

Kembali kepada tip macam mana nak masukkan lelayang, mata kail atau gewang pada ikatan ini. Sama seperti di atas, mulakan dengan membuat loop yang pertama. Perlu ingat saiz loop yang pertama mestilah cukup besar untuk lelayang, mata kail atau gewang untuk telus melaluinya.

Sebelum membuat loop yang kedua, masukkan tali ke dalam lubang tali pada lelayang, mata kail atau gewang dan buat loop yang kedua yang di mana lelayang, mata kail atau gewang sudah ada bersama loop yang kedua. Untuk peringkat ini, bagi memastikan ikatan ini nampak cantik, cuba sedaya upaya untuk hasilkan loop yang kedua ini sekecil yang mungkin.

Kemudian terus seperti biasa dengan meletakkan lebihan tali antara loop pertama dan loop yang kedua. Kemudian, masukkan lelayang, mata kail atau gewang melalui atau ke dalam loop yang pertama dan akhir sekali buat tarikan kemasan. Akhirnya anda mempunyai Perfection Loop bersama dengan lelayang, mata kail atau gewang anda.

Selamat mencuba dan Salam Strike!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan