Rabu, 19 Jun 2013

Playar Split Ring

Assalamualaikum, Salam Sejahtera dan Salam Strike!

19.06.2013 (Rabu)


Hari ini aku ada membeli salah satu peralatan yang aku rasa agak penting iaitu Playar Split Ring.

Playar split ring, sangatlah penting dan perlu ada dalam kotak pancing terutamanya dikalangan kaki casting. Ianya penting jika diukur dari segi aspek keselamatan semasa menukar atau membuka hook pada gewang.

Pada mulanya, aku langsung tak ambil kisah mengenai alat ini. Ini adalah kerana, sebelum ini, kebanyakkan gewang-gewang yang aku gunakan adalah bersaiz kecil. Kebanyakkan gewang-gewang yang aku beli, aku lebih suka menukarkan treble hook yang asal kepada single hook dengan menggunakan playar biasa sahaja. Oleh kerana split ring pada gewang yang kecil mempunyai kekuatan 10lbs-20lbs playar biasa pun sudah pun memadai. Sebagai pemancing yang mengamalkan CnR*, adalah penting bagi aku memastikan ikan yang dipancing tidak mengalami kecederaan yang serius dan atas sebab itu lah aku suka menggunakan single hook pada gewang-gewang aku.


2 minggu yang lepas, satu kejadian telah berlaku dimana, 2 daripada hook Rapala Maxrap13 aku hampir dilurus dikerjakan oleh siakap sungai yang bersaiz mega. 


Kemudian, semasa dalam proses menggantikan hook rapala tersebut kepada single hook, baru aku sedar yang ianya sangat merbahaya. Ini adalah kerana, gewang-gewang yang besar menggunakan split ring yang mempunyai kekuatan 50lbs-60lbs. Bila-bila masa sahaja kemalangan boleh berlaku seperti pegangan pada split ring menggunakan playar biasa boleh tergelincir dan mata tajam hook tertusuk mengenai anggota badan kita.

Oleh itu, pastikan menggunakan peralatan yang betul jika ingin menukar, membuka atau memasang hook pada gewang bagi memastikan keselamatan kita lebih terjamin.

Salam Strike!

Petunjuk:
* CnR = Catch and Release

Tiada ulasan:

Catat Ulasan